
Príspevok na The Guardian sa zaoberá Star Citizen a Squadron 42, dvojicou ambicióznych vesmírnych hier, ktoré sú vo vývoji v Cloud Imperium Games po tom, čo ich crowdfundingová kampaň z roku 2012 pre skromnejší projekt dosiahla absurdnú rýchlosť a prešla do inej dimenzie. Toto všeobecné reportovanie na tému nadšencov je zaujímavé. Uznačuje, že predaj lodí na podporu hier vo vývoji je „kontroverzný spôsob zarábania peňazí.“ Väčšinou však považuje nekonečné fundraisingové akcie, rozšírenie funkcií a vývojový cyklus za pozitívne, ohromené tým, že to pravdepodobne bude „najdrahší kus zábavy, ktorý bol kedy vyrobený.“ Citované je aj vyjadrenie YouTubera Olli43, ktorého obživa sú videá o Star Citizen, o tom, aký pozitívny zážitok je alpha verzia hry, aj po viac ako dvanástich rokoch vývoja. „Aby som bol úprimný, hra je stále vo vývoji,“ hovorí. „Keď niečo nefunguje tak, ako by malo … naozaj ma to netrápi, pretože je to akosi práca v pokroku. Ak vôbec, považujem to za celkom zaujímavé z pohľadu vývoja hier.“
Článok si pripomína aj obvinenia z roku 2016 o „crunchi“ vývojárov (čo ironicky zvyčajne bezprostredne predchádza vydaniu) a dotýka sa aj spôsobu, akým sa plánovaný dvojročný vývojový cyklus rozšíril, ale je veľmi zasvätený tejto problematike. Tu je záver, ktorý naznačuje, že spôsob, akým sú hry financované a vyvíjané, rieši problémy v odvetví:
„Žiadna hra vyrobená tradičným spôsobom, prostredníctvom etablovaného vydavateľa s investormi očakávajúcimi návratnosť, nemohla prežiť 13 rokov vývoja bez hotového produktu. Star Citizen bol schopný prekonať trend zvyšku odvetvia, ktoré je v kríze, s rastúcimi nákladmi a pravidelnými prepúšťaniami. Jeho hlavní podporovatelia sú hráči, nie investori, a tí majú iné motivácie.
“Myslím, že podporovatelia Star Citizen to videli ako priamu cestu, ako sa postaviť proti korporatizácii a podporiť projekt vášne najvyššieho stupňa,” hovorí Elliott. “Úspech nie je len o tabuľkách, maximalizácii hodnoty a návratnosti investície, ale o tom, že fanúšikovia sú v srdci všetkého.”