
Príspevok na The Guardian sa zaoberá Star Citizen/Squadron 42, dvojicou ambicióznych vesmírnych hier, ktoré sú vo vývoji v Cloud Imperium Games po tom, čo ich crowdfundingová kampaň v roku 2012 pre skromnejší projekt dosiahla nevídané výšky. Tento všeobecný report o nadšeneckej téme je zaujímavý. Priznáva, že predaj lodí na podporu hier vo vývoji je „kontroverzný spôsob zarábania peňazí.“ Ale vo väčšine sa zaoberá nekonečným fundraisingom, rozširovaním funkcií a vývojovým cyklom ako pozitívami, ohromený tým, že to pravdepodobne bude „najdrahší kus zábavy, aký bol kedy vyprodukovaný.“ Cituje YouTubera Olli43, ktorého obživa sú videá o Star Citizen, ako hovorí o pozitívnej skúsenosti s chybovým alfa testom hry po viac ako dvanástich rokoch vývoja. „Na rovinu, hra je stále vo vývoji,“ hovorí. „Keď niečo nefunguje tak, ako by malo … nerobí mi to naozaj starosti, pretože je to akýsi rozpracovaný projekt. Ak niečo, považujem to za veľmi zaujímavé z pohľadu vývoja hier.“ Článok si pripomína obvinenia z roku 2016 o „crunch“ vývojárov (čo je ironicky to, čo zvyčajne bezprostredne predchádza vydaniu) a dotýka sa spôsobu, akým sa plánovaný dvojročný vývojový cyklus zmenil na niečo oveľa väčšie, ale je dosť ponorený do „Kool-Aidu.“
„Žiadna hra vyrobená tradičným spôsobom, cez etablovaného vydavateľa s investormi očakávajúcimi návratnosť, by nemohla prežiť 13 rokov vývoja bez hotového produktu. Star Citizen sa dokázal postaviť proti trendu zvyšku odvetvia, ktoré je v kríze, s rastúcimi nákladmi a pravidelnými prepúšťaniami. Jeho hlavnými podporovateľmi sú hráči, nie investori, a tí majú iné motivácie.
“Myslím, že podporovatelia Star Citizen to videli ako priamu cestu, ako bojovať proti korporatizácii a podporiť projekt vášne najvyššej úrovne,” hovorí Elliott. “Úspech nie je len o tabuľkách, maximalizovaní hodnoty a návratnosti investície, ale o umiestnení fanúšikov do srdca toho všetkého.”